تبلیغات
Ž - ۹ خوراکی زنانه
Ž
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 :: نویسنده : بهترین وبلاگ Ž


قاعدگی زنان با عوارض و نشانه هایی در رفتار و روحیات زنان و دختران همراه است . تغییراتی همچون عصبانیت ، بدخلقی و یا افسردگی پیش از قاعدگی در زنان رخ میدهد که می توان با رعایت یک رژیم غذایی و چند خوراکی زنانه مناسب این مشکلات را کاهش داد و از بین برد.

خوراکی زنانه در قاعدگی

بدخلقی، عصبانیت، افسردگی، دل درد و سردردهای مداوم و گاهی سرگیجه از علائم نشانگان پیش از قاعدگی هستند که می توان با اندکی تغییر در نوع تغذیه، آن ها را از بین برد یا حداقل بسیار کمرنگشان کرد. متخصصان، این خوراکی ها را به عنوان موثرترین خوراکی ها در راه فرونشاندن نشانه های این نشانگان معرفی کرده اند.
دکتر لوری استیلزمیت، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب «انتخاب های طبیعی برای سلامت زنان»، نام «غذای جگر» را روی کنگر گذاشته است؛ نامی که در طب سنتی چینی هم از آن استفاده می شود. دکتر استیلزمیت اعتقاد دارد که دلیل گذاشتن این نام روی کنگر این است که این گیاه مغذی می تواند کبد یا همان جگرسیاه را به خوبی تمیز کند و با تقویت عملکرد آن باعث شود انواع سموم به راحتی از بدن دفع شوند و تعادل در ترشح هورمون استروژن که یک هورمون زنانه است، در بدن خانم ها به وجود بیاید.
کنگر یک گیاه مدر (ادرارآور) است و باعث خارج شدن آسان خون از بدن و در نتیجه لخته نشدن آن و متورم نشدن شکم در طول دوران قاعدگی می شود.به علاوه منیزیم موجود در کنگر هم سروتونین خون و درنتیجه قدرت تحمل درد را در دوران قاعدگی افزایش می دهد.

خوراکی های زنانه در قاعدگی

غلات کامل از جمله خوراکی زنانه در قاعدگیمتخصصان به تمام خانم ها توصیه می کنند در طول دوران قاعدگی مدام یک ظرف دانه بدون نمک سویا دم دستشان بگذارند و به جای تنقلات آن را بخورند.
آن ها معتقدند سویا سطح استروژن خون را متعادل می کند و جلوی بی خوابی و خشکی واژن را هم می گیرد دکتر کریستین گربستادت، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه، می گوید: «نفخ، یبوست، اسهال و تورم شکم هم از عوارض نشانگان پیش از قاعدگی هستند که می توان با یک رژیم سرشار از فیبر بر آن ها غلبه کرد.»

وی خوراکی های سبوس دار مثل انواع نان، برنج و ماکارونی را جزو بهترین خوراکی های سرشار از فیبر و گنجاندن جوی دوسر در این رژیم غذایی را مفید می داند و خوردن آب ولرم را برای جلوگیری از اسپاسم ماهیچه های شکم به تمام خانم ها در دوران قاعدگی یا چند روز پیش از آن توصیه می کند.

شیر ، پنیر ، ماست

تحقیقات نشان داده اند اگر خانم ها حداقل ۴ وعده در روز، لبنیاتی مثل شیر، پنیر و ماست را مصرف کنند، کمتر به برخی عوارض نشانگان پیش از قاعدگی مانند : عصبانیت
افسردگی
احساس غم و تنهایی و
اضطراب دچار می شوند.

کلسیم موجود در لبنیات، عوارض این نشانگان را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد .
و به شما شادابی و طراوت ذهنتان را هدیه می دهد.

خوراکی های زنانه در هنگام قاعدگی

گوشت مرغ و موز از جمله خوراکی زنانه در قاعدگی

غذاهای سرشار از ویتامین B6 می توانند از گرفتگی عضلات شکم پیشگیری کنند و جلوی درد و تورم پستان ها در دوران قاعدگی را بگیرند.
ویتامین B6 که در گوشت مرغ و موز وجود دارد، سطح سروتونین بدنتان را بالا می برد و باعث می شود آرامش بیشتری داشته باشید. ویتامین B6 جلوی افزایش اشتهای شما را در دوران قاعدگی می گیرد و به این ترتیب مشکل اضافه وزن بیشتر خانم ها را پس از قاعدگی حل می کند. این ویتامین ارزشمند علاوه بر گوشت مرغ و موز، در گوشت بوقلمون، اسفناج، گوجه فرنگی، کره بادام زمینی و گردو هم وجود دارد.

خوراکی زنانه

خوراکی های مناسب قاعدگی

ماهی و دانه کتان از جمله خوراکی زنانه در قاعدگی

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی و دانه کتان می توانند با التهاب ناشی از گرفتگی عضلات در طول دوران قاعدگی مبارزه کنند و دل درد خانم ها را تخفیف دهند.
اسیدهای چرب با نفوذ به سلول های بدن، آن ها را انعطاف پذیر می کنند و از این طریق جلوی انقباض و دردناک شدنشان را می گیرند.

شکلات تلخ

هرچند چربی انواع شکلات ها و کاکائوها بالاست اما اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ و فلاونویید موجود در آن ها از گرفتگی های عضلانی پیشگیری می کنند و اندورفین طبیعی آن باعث می شود در روزهای قاعدگی کمتر احساس درد کنید. اگر دوست ندارید دچار اضافه وزن شوید و سلامت قلبتان هم برایتان اهمیت دارد، بهتر است شکلات های تلخ را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

خوراکی های زنانه برای مشکلات قاعدگی

آب انگور قرمز

اگر خانم ها حداقل ۴ وعده در روز، لبنیاتی مثل شیر، پنیر و ماست را مصرف کنند،
کمتر به برخی عوارض نشانگان پیش از قاعدگی مانند:
عصبانیت، افسردگی، احساس غم و تنهایی و اضطراب دچار می شوند آنتی اکسیدان موجود در آب انگور، بهترین منبع برای مبارزه با سردرد خانم ها در طول قاعدگی است. به علاوه، نوشیدن روزانه یک لیوان آب انگور می تواند قدرت تمرکز شما را در این دوران بالا ببرد و افسردگی و بدخلق شدن را هم به حداقل برساند.

سویامتخصصان به تمام خانم ها توصیه میکنند در طول دوران قاعدگی مدام یک ظرف دانه بدون
نمک سویا دم دستشان بگذارند و به جای تنقلات آن را بخورند.
آن ها معتقدند سویا سطح استروژن خون را متعادل می کند و جلوی بی خوابی و خشکی واژن را هم می گیرد.گل کلم و کلم بروکلی

مصرف این دو سبزی مغذی هم از لخته شدن خون، دل دردهای شدید،
تورم و درد پستان ها در دوران قاعدگی جلوگیری می کند و باعث رسیدن حجم مناسبی از فیبر به بدن می شود بنابراین بهتر است در سالاد (البته در این روزها) از این ۲ سبزی بیشتر استفاده کرد.

خوراکی زنانه

درباره روش های دیگر برای درمان مشکلات قاعدگی بیشتر بدانید

حمام آب گرم بگیرید

برخی از علائمی که زنان دچار نشانگان پیش از قاعدگی از آن رنج می‌برند شامل :
استرس
‌ تحریک‌پذیری
اضطراب
نوسانات خلقی
از دست دادن اعتماد‌به‌نفس و گریه بی‌دلیل است.

از پزشک درباره درمان‌های رفتار‌شناختی سوال کنید.

یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند روش‌های جدیدی برای مدیریت نشانه‌ها یاد بگیرید.
ورزش را در برنامه‌تان‌ قرار دهید و سعی کنید رژیم غذایی روزانه‌تان سالم باشد.
این موضوع باعث آزاد‌شدن اندورفین می‌شود که در بهبود خلق‌و‌خو موثر است.

حمام آب‌گرم بگیرید و روی لیفتان دو قطره گل یاس و روغن بابونه بچکانید و روی پوستتان بکشید.
این کار مانند نوعی ماساژ است که به آرامش شما کمک خواهد کرد.

آرامش را تمرین کنید

بهتر است تمرین‌های آرام‌بخش انجام دهید.
به جای هر واکنشی بهتر است ابتدا نفس عمیقی بکشید.
اگر‌چه آسان نیست اما بهتر است امتحان کنید.

تا ۱۰ بشمارید و خودتان را در یک موقعیت آرامش‌بخش تصور کنید.
این تکنیک‌ها بدون شک همیشه شما را خونسرد و متعادل نگه‌نمی‌دارد اما با تمرین بیشتر، تعداد دفعاتی که آرام برخورد می‌کنید، بیشتر خواهد شد.

ورزش کنید

اینکه در حال حاضر افسرده هستید، یا علائم نشانگان پیش از قاعدگی دارید،
دلیل نمی‌شود ورزش را کنار بگذارید. اتفاقا در این حالت ورزش و فعالیت‌بدنی می‌تواند استرس را از شما دور کند.
و باعث شود در واکنش به محرک‌ها آرام‌تر برخورد کنید.

سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری، شنا یا سایر ورزش‌های هوازی را در برنامه روزانه خود یا حداقل بیشتر روزهای هفته بگنجانید. ورزش منظم برای بهبود سلامت عمومی شما و کاهش شدت بعضی از علائم نشانگان پیش از قاعدگی همچون خستگی و افسردگی مفید است.

دنیای سلامت – جام جم آنلاین



لینک منبع

مطلب ۹ خوراکی زنانه در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : بهترین وبلاگ Ž
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :